Olla de Chile (Chiligryta på Spanska)


När det kommer till mat anser jag att man ska göra det så enkelt som möjligt för sig, men samtidigt ha som mål att uppnå det bästa resultatet. Efter att ha lagat de mest komplicerade chillirecepten jag hittat i böcker och på nätet i min sökan på den perfekta chilin har jag kokat ner mina erfarenheter till följande recept.

Ingredienser
  • 500g nötkött (grytbitar av högrev eller ytterlår)
  • 500g passerade tomater
  • 0.5 l D.Carnegie & Co. Porter
  • 1 tärning Knorr mörk ox buljong
  • 1 tsk chipotle pasta
  • 4 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • 2 chilifrukter
Tillbehör
  • nachos, tortilla chips
  • riven cheddarost
  • creme fraiche
  • avocado

Tillagning
  1. Skär köttet små bitar, ca. 2cm3. Värm upp smör och olja i en stor gryta och bryn köttet tills det mesta av köttsaften försvunnit.
  2. Skiva löken och bryn tillsammans med köttet. Tillsätt honungen när löken fått lite färg och blivit mjuk. Stek på hög värme så honungen karamelliseras en aning.
  3. Tillsätt ölet och buljongtärning. Låt koka kraftigt på hög värme tills vätskan reducerat till 3/4. 
  4. Häll i tomaterna, vitlöken, chilin och chipotlesåsen och låt sjuda 3 timmar.
  5. Värm ugnen till 250 grader.
  6. Tag fram en djup form av lämplig storlek. Häll lite olja i botten och grunda med ett jämt lager nachos. Lägg på ett lager chiligryta varvat med ett lager natchos. Häll på den rivna cheddarosten och varva med nachos, ost och chili efter tycke. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-15min. 
  7. Klicka ut guacamole eller creme fraiche på toppen av nachosen.